Onze Basisschool Klim-Op laat zich leiden door het leerplan van het Katholiek Onderwijs ‘Zin in Leren – Zin in Leven’. Er wordt met een nieuwe blik naar het onderwijs gekeken:
Het nieuwe leerplan is gestoeld op de ‘Opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen’ (OKB - 2013). Hierin staan vijf opdrachten voor het katholiek basisonderwijs, waaraan ook Klim-Op dagelijks werkt. Hieronder verduidelijken we de vijf opdrachten en geven we telkens een aantal voorbeelden uit de dagelijkse klaspraktijk om aan te tonen waarvoor onze school staat.
Opdracht 1: Werken aan de schooleigen, christelijke identiteit.
Zin in leren! Zin in leven! gaat uit van een sterk geloof in de groei- en ontwikkelkracht van kinderen.
We willen een school zijn waar leren en leven in dialoog gaan met elkaar en waar er plaats is voor elk kind. Alle leerlingen zijn beloftevol, met talenten en mogelijkheden. We streven naar intrinsiek gemotiveerde kinderen die goesting en zin hebben in leren en leven. Klim-Op wil een katholieke, warme dialoogschool zijn, waar alle kinderen zich thuisvoelen en aar ze leren communiceren op een geweldloze manier, naar het voorbeeld van Jezus.
ACTIVITEITEN, VOORBEELDEN VAN ASPECTEN OF THEMA’S DIE HIERIN PASSEN:
Opdracht 2: Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod.
We willen doorheen de volledige schoolloopbaan voor al onze kinderen een samenhangend ontwikkeltraject uitbouwen. De leerkrachten bieden activiteiten aan die inzetten op de ontwikkeling van het hoofd, het hart en de handen van elk kind.
Ons leerplan stelt de harmonische ontwikkeling van kinderen centraal. Die ontwikkeling is gethematiseerd in tien ontwikkelvelden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
We zetten in op wereldoriënterend onderwijs met de werkelijkheid als uitgangspunt. We geloven rotsvast in de groei- en ontwikkelingsmogelijkheden van elke leerling. Uiteindelijk streven we ernaar dat al onze leerlingen zich ontwikkelen tot rijke personen, ook op levensbeschouwelijk vlak.
ACTIVITEITEN, VOORBEELDEN VAN ASPECTEN OF THEMA’S DIE HIERIN PASSEN:
Opdracht 3: Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende
Een positief en veilig leerklimaat
We werken aan een positief, veilig en gezond school- en klasklimaat waarbij het welbevinden, de betrokken- en verbondenheid van onze leerlingen centraal staan.
‘Zin in leren! Zin in leven!’ verwijst naar leren én naar leven, naar de voortdurende wisselwerking tussen beide. Enerzijds leren om te leven en anderzijds leven waarbij leren belangrijk is en blijft.
We willen onze leerlingen opvoeden tot kritische, creatieve en respectvolle wereldburgers die meebouwen aan een verdraagzame en duurzame samenleving.
Ons uitgangspunt is hierbij: ‘De leraar doet er toe’. De leerkrachten willen de talenten van de leerling ontdekken, ondersteunen, uitdagen en begeleiden.
ACTIVITEITEN, VOORBEELDEN VAN ASPECTEN OF THEMA’S DIE HIERIN PASSEN:
Opdracht 4: Werken aan de ontplooiing van elk kind, vanuit een brede zorg.
De verscheidenheid in elke klas is een uitdaging. We willen onze leerlingen alle kansen bieden om hun talenten te ontdekken en zich harmonisch te ontplooien.
Door observatie, toetsing en reflectie willen we elk kind zo ver mogelijk brengen. We pakken dit teamgericht aan. Door middel van gevarieerde leerarrangementen, organisatievormen en een krachtige leeromgeving binnen de klas en school zorgen we voor een brede basiszorg. Een gedifferentieerde aanpak, waarbij aandacht is voor het specifieke kind, vinden we onontbeerlijk. De specifieke deskundigheid van elk teamlid benutten we optimaal .
ACTIVITEITEN, VOORBEELDEN VAN ASPECTEN OF THEMA’S DIE HIERIN PASSEN:
Opdracht 5: Werken aan de school als gemeenschap en organisatie.
Bij het realiseren van ons leerplan zijn velen betrokken. We streven om met een hecht team aan kwaliteitsvol onderwijs te werken waarbij we opteren voor een gedeeld leiderschap op basis van brede participatie. Dat vereist binnen de schoolgemeenschap een voortdurende en open dialoog met en tussen alle teamleden.
ACTIVITEITEN, VOORBEELDEN VAN ASPECTEN OF THEMA’S DIE HIERIN PASSEN:
28 april 2022
KLIM-OP HOUDT HET NETJES
Een van de dingen die iedereen belangrijk vindt, is een nette omgeving. Zwerfvuil is storend in het straatbeeld. Daar willen wij als school wat aan doen. Daarom gingen we op donderdag 28 april samen met de leerlingen van het derde en vierde leerjaar op pad in de schoolomgeving. We namen deel aan de zwerfvuilactie van mooimakers.be in samenwerking met het gemeentebestuur. Gewapend met vuilniszakken en prikkers gingen we de strijd aan met het zwerfvuil. Jammer genoeg moesten we vaststellen dat er nog steeds heel wat afval te vinden is in de bermen en op straat. Na onze doortocht waren er geen papiertjes, sigarettenpeuken, blikjes, flesjes,… meer te bespeuren. Wij hopen dat alle inwoners milieubewuster door het leven zullen gaan. Iedereen, klein en groot, kan immers zijn steentje bijdragen aan een nette omgeving waar we TROTS op mogen zijn!
22 april 2022
ACTIE VOOR OEKRAÏNE
Onze school organiseerde een sobere maaltijd ten voordele van de vluchtelingen uit Oekraïne. Elk jaar organiseert de school wel een solidariteitsactie, maar dit jaar was het toch bijzonder. De oorlog wordt in de klassen op het niveau van de leerlingen besproken en intussen verblijven er ook in onze gemeente een aantal Oekraïnse vluchtelingen. Zowat alle leerlingen en leerkrachten namen deel aan de ingetogen maaltijd. Dank zij de steun van onze plaatselijke Bakkerij Casteur en de medewerking van groenten- en fruitbedrijf Allgro werd de actie een succes. De leden van de leerlingenraad waren dan ook heel fier om een cheque van 960 EUR te kunnen overmaken aan het Consortium 1212 dat de hulpactie coördineert.