INTERNATIONALISERING
INTERNATIONALISERING
ONDERWIJS MET EEN BLIK OP DE WERELD | ERASMUS+
INTERNATIONALISERING VERGROOT JE WERELD
Sinds 2020 neemt onze school deel aan het Erasmus+ programma van de Europese Gemeenschap. Dat heeft als doel het bevorderen van samenwerking, kwaliteit, inclusie, gelijkheid en creativiteit op onderwijsgebied. Wij maken gebruik van de mogelijkheid voor leerkrachten om gedurende één week een cursus te volgen of schoolbezoeken te doen in een Europees land. De kosten hiervan (behalve maaltijden en persoonlijke uitgaven) worden betaald door Europa. Vooraf dient een stevig dossier goedgekeurd te worden. Onze school is hierin een voorloper en krijgt hiervoor waardering van de pedagogische begeleiding en de inspectie.
♥ Ljubliana-Slovenië
♥ Dublin-lerland
♥ Tenerife-Spanje
♥ Tallinn-Estland
♥ Stockholm-Zweden
♥ Istanbul-Turkije
♥ Palermo-Italië
♥ Vichy-Frankrijk
♥ Cartagena-Spanje
♥ Rotterdam-Nederland
♥ Wenen-Oostenrijk
♥ Bratislava-Slowakije
♥ Split-Kroatië
♥ Athene-Griekenland
♥ Oulu-Finland
♥ Kopenhangen-Denemarken
Enkele reacties van leerkrachten die in het verleden deelnamen aan een mobiliteit:
Onze internationaliseringsinitiatieven werden opgemerkt door de lerarenopleiding van de Odisee Hogeschool Aalst. Dit schooljaar werken drie studenten aan een bachelorproef rond bewegend leren, waarbij ze een aantal initiatieven zullen ontwikkelen en uittesten voor de onderbouw en de kleuterschool.
VERVANGINGEN TIJDENS EEN MOBILITEIT
Wanneer een aantal leerkrachten op Erasmus is, mag het schoolleven en de leerlingen geen hinder ondervinden. Alle leerkrachten van de school zijn bereid om tijdens de deelname van collega’s aan een mobiliteit in te springen om te vervangen in een klas en om extra toezichten te doen.
VOORBIJE PROJECTEN BASISSCHOOL KLIM-OP BAVEGEM
Een aantal vernieuwingen die hebben plaatsgevonden, kwamen er rechtstreeks of onrechtstreeks ten gevolge van Erasmus+ vernieuwingen. De leerkrachten zijn geprikkeld om na de opgedane ervaringen de eigen schoolwerking te innoveren.
DOELEN:
Lezen is één van de belangrijkste vaardigheden. Wij willen in ons leesbeleid ‘leesplezier’ een vaste plek geven. Hoe kunnen we onze leerlingen meer leesplezier en leesmotivatie bijbrengen? Via welke werkvormen kunnen we het begrijpend lezen, de leesvaardigheid en het leesplezier van onze leerlingen verruimen? We willen ons hierover bijscholen in Europese landen die hoog scoren voor hun leesonderwijs.
GEREALISEERD:
Schrijfonderwijs meer zichtbaar op school. Schooleigen leerlijn
Moegroeiboek 3K
Boekflix in de klas (boekpromotie)
Nieuw AVI-niveau
Invoeren leesrapport
Voorleesboek voor nieuwe instappers
Samenwerking met de bib (boekenbox)
Jaarlijks budget voor aankoop van nieuwe boekenklasbib
Kwartierlezen
Geleidelijke invoering klaslezen
BEWEGEND LEREN (2022-2024)
DOELEN:
In de klas zitten we veel stil. Daar willen we verandering in brengen. Voldoende bewegen is immers een essentieel onderdeel van een goede gezondheid. Ons doel is om van ‘bewegend leren’ een vast onderdeel te maken in zoveel mogelijk lessen. In het buitenland zijn daaromtrent al een aantal studies en experimenten uitgevoerd, waar we graag mee kennismaken. We willen ervoor zorgen dat onze leerlingen minder stil zitten en we willen ook meer gebruik maken van onze buitenruimte. We hopen hiermee ook de algemene fitheid van de kinderen te vergroten.
GEREALISEERD:
Wekelijks een les bewegend leren
Uitbreiding van de speelplaats
Studiedag bewegend leren
Vital school in samenwerking met HoWest
Uitbreiding speelplaatskasten
Extra afdak (schooljaar '25)
Extra buitenklas - rustige zone op de speelplaats
Nieuw ergonomisch zitmeubilair en staplaatsen in de klas
Meer bewegingstussendoortjes om de concentratie hoog te houden.
Ontwikkelen van een nieuw bewegingsrapport voor de lessen beweging.
OVERIGE INITIATIEVEN DANKZIJ INTERNATIONALISERING
Reorganasatie in de refter: dienbladen (zelfredzaamheid)
Nadenkformulier bij conflict
Minder bellen = meer rust
NAAR BUITEN! (2025-2027)
DOELEN:
We willen leerlingen naar buiten brengen om te leren van, door en in de natuur. We hopen in de toekomst veel meer gebruik te maken van de pastorietuin en willen hierbij ook volop inzetten op duurzaamheid. Inzetten op duurzaam onderwijs is zorgen voor een echte impact op de toekomstige samenleving. Het is ons doel om een buitenklas te creëren. In heel wat landen in Europa is outdoor learning al goed ingeburgerd.
Nascholing organiseren voor de leerkrachten rond buitenleren
Nascholing organiseren rond het belang van en het behoud van onze natuur.
Onze school verder ontwikkelen met duurzame materialen.
Kennismaken met scholen in Europa die outdoor learning al langer implementeerden in het curriculum.
Samenwerken met de lokale gemeenschap om een buitenklas te realiseren.
Ontwikkelen van een inclusief, schoolbreed plan waarbij zowel leerlingen, ouders en leden van de plaatselijke gemeenschap betrokken worden.
GEREALISEERD:
Natuur i.s.m. gemeente naast de school
Realisatie van een laarzenrek i.s.m. het oudercomité